Õigused
Hoolekandekeskuse kliendi õigused on:
- olla koheldud väärikuse, lugupidamise ja viisakusega;
- saada abi toimingutes, millega ise ei tule toime;
- kutsuda enda juurde vabal ajal külalisi või ise külla minna;
- kasutada isiklikke riideid ja kaasatoodud esemeid eelneval kokkuleppel;
- tutvuda oma isiklikus toimikus oleva informatsiooniga;
- kaasa rääkida oma tegevusplaani koostamisel;
- kaasa rääkida asutuse teenuste arendamisel, planeerimisel, hindamisel;
- küsimuste korral pöörduda hooldajate poole, hooldekodu juhtkonna või hooldekodust väljaspool olevate ametkondade poole.
Kohustused
Hooldusel oleva kliendi kohustused on:
- suhtuma kaasklientidesse ja töötajatesse heasoovlikult;
- hoidma puhtust ja korda;
- hoidma ja kasutama säästlikult hooldekodu vara;
- asjade või esemete kadumisel teatama sellest koheselt;
- suitsetama ainult selleks ettenähtud ruumis või õues;
- hoiduma tegudest, mis kahjustavad hooldekodu mainet;
- teatama oma hooldajale, kui lahkud hooldekodu territooriumilt.
Keelatud on:
- lärmakas käitumine ja teiste klientide põhjendamatu tülitamine;
- teistesse tubadesse sisenemine pärast kella 20.00;
- üleriietes ja jalatsites lamamine;
- toas toidu valmistamine ja kiiresti riknevate toiduainete hoidmine;
- suitsetamine toas;
- hoolekandekeskuse vara viimine ühest ruumist teise või hoolekandekeskusest välja, ilma loata;
- toas pesu pesemine ja kuivatamine;
- hasartmängude mängimine raha ja esemete peale;
- raha ja esemete laenamine;
- tubades koduloomade pidamine;
- keelatud esemete ja ainete valmistamine, kasutamine, hoidmine ja tarvitamine;
- hooldekodu inventari rikkumine või lõhkumine;
- teistest klientides, personalist fotode ja videomaterjali jagamine suhtluskeskkondades ja meedias;
Keelatud esemed ja ained:
- alkohoolsed joogid;
- narkootilised ained;
- psühhotroopsed ained;
- külmrelvad;
- tulirelvad;
- lõhkeained;
- pürotehnika;
- isevalmistatud elektriseadmed.
Kliendi vastutus
- Hooldekodu kehtestatud korra järgimise eest vastutab klient isiklikult. Hooldustöötajad vastutavad korrast kinnipidamise eest oma tööloleku ajal.
- Korra teadlikul rikkumisel kliendi poolt rakendab hooldekodu juhtkond järgmisi mõjutusvahendeid:
- suuline märkus;
- juhataja korraldusega noomitus;
- juhataja korraldusega noomitus koos kliendi hooldusteenuse osutamise lepingu lõpetamise hoiatusega, millest informeeritakse lepingupartnerit (omavalitsus või lähedane);
- pöördumine politsei poole korra kindlustamiseks;
- hooldekodust väljakirjutamine.
- Mõjutusvahendite rakendamisel lisatakse vastav kirjalik dokument kliendi isiklikku toimikusse.
- Kodukorra rikkumisel, mis tulenes kliendi vaimse seisundi või tema tervisliku seisundi järsust halvenemisest, kasutab hoolekkodu meditsiinipersonal õigusaktidega lubatud meditsiinilisi vahendeid, sealhulgas järgmisi eraldusmeetmeid:
- vältimatu psühhiaatriline esmaabi tagatakse psüühikahäirega isikule, kui abita jätmine ohustab otseselt isiku enda või teiste isikute elu, tervist, turvalisust;
- kiirabi väljakutse;
- toimetamine ravile psühhiaatriahaiglasse.